Het is allemaal een kwestie van standpunt
De Kunstenaars
Hier volgt een korte presentatie van de kunstenaars met wie de BINA kunstgalerie samenwerkt.
Patrick Lomaliza
Patrick Lomaliza, geboren in Kinshasa, heeft altijd een passie voor kunst gehad. Hij gaf echter toe aan de wensen van zijn ouders en volgde een heel ander onderwijstraject dan hij zou hebben gewild. Met een diploma in rechten zette de kunstenaar zijn eerste artistieke stappen niet aan het Institut des Beaux-arts, maar door reclameschilderijen te maken. Ondanks zijn verplichte scholing heeft Patrick Lomaliza zijn ware passie nooit de rug toegekeerd. Het was dan ook geen verrassing dat hij een schilderscarrière begon naar het voorbeeld van kunstenaars als Basquiat, die hem enorm inspireerden. De werken van Patrick Lomaliza zijn vrij complex en kunnen worden beschouwd als 'niet-academisch', ergens tussen het neo-expressionisme, met zijn intense visie op de wereld (overdreven gelaatstrekken, felle, contrasterende kleuren, enz.), de beat art, met zijn weigering om te buigen voor conformisme, en Bad Painting, met zijn ontleningen aan de straatkunst (graffiti, wiskundige formules, enz.). Het doel van de kunstenaar is om de kijker te ontroeren door contrasterende werken aan te bieden met thema's die vragen oproepen over ongelijkheid.
Rumilly Masiala
Rumilly Masiala, geboren in Kinshasa, waar hij woont en werkt, is een multidisciplinaire Congolese kunstenaar die evolueert op het ritme van zijn diepste aspiraties.
Nadat hij afstudeerde aan het Instituut voor Schone Kunsten van Kinshasa, perfectioneerde hij zijn vaardigheden bij enkele van de grote meesters van de hedendaagse kunst in Kinshasa. Deze nabijheid heeft hem onder andere in staat gesteld om een polysemische benadering te ontwikkelen die gebaseerd is op de sociale realiteit van de omgeving waarin hij evolueert.
Zijn belangrijkste werkinstrument, dat hem een kenmerkende en gemakkelijk herkenbare stijl geeft, is de darmklysma-bol.
Symbolisch gebruikt hij het als eerbetoon aan zijn moeder, die het moedig gebruikte toen hij ernstig ziek was. Deze klysma-bol was het instrument van zijn herstel.
Berveline Bavedila
Berveline Bavedila is een geboren Congolese schilderes die in Kinshasa woont. Ze was van jongs af aan gepassioneerd door tekenen en besloot er haar beroep van te maken toen haar vader haar haar eerste schetsboek gaf. Na haar middelbare school, die haar diep verveelde, en een paar tumultueuze jaren, schreef ze zich uiteindelijk in aan het Instituut voor Schone Kunsten in Kinshasa.
In haar werk haalt ze inspiratie uit haar reis, die bezaaid was met valkuilen, om alleen sterke, volleerde vrouwen af te beelden. Ze ontwikkelde haar stijl door alleen vrouwen te schilderen, omdat zij het leven symboliseren: "En waar leven is, is ook hoop". Als symbolistisch kunstenaar brengt ze hulde aan de innerlijke kracht die haar in staat heeft gesteld zichzelf te overtreffen en haar doelen te bereiken. De landschappen die ze verwerkt in de silhouetten van deze mooie vrouwen vertegenwoordigen de hoop van het leven.
Mbanga Iloko
Na 12 maanden in de baarmoeder van zijn moeder te hebben doorgebracht, werd Mbanga Iloko in 1997 geboren in Kinshasa in de Democratische Republiek Congo.
Al op zeer jonge leeftijd ontwikkelde hij een passie voor tekenen, die na verloop van tijd steeds meer centraal kwam te staan in zijn gedachten. Na zijn middelbare school schreef hij zich in aan de Academie voor Schone Kunsten van Kinshasa en volgde hij kunstlessen, waar hij de basistechnieken van het schilderen leerde.
Mbanga Iloko ontwikkelde zijn creatieve geest tegen een achtergrond van "sociaal realisme", waarbij hij zich liet inspireren door de wereld om hem heen en vooral de menselijke slechtheid veroordeelde. Toegewijd aan het aan de kaak stellen van onrecht, ontwikkelde hij een stijl gebaseerd op personages, vaak vrouwen en kinderen, die degenen vertegenwoordigen die het meest lijden onder deze wreedheden.
Fiston Maketa
Fiston Maketa, een autodidactische Congolese schilder, groeide op in Kinshasa. Als kind interesseerde hij zich voor tekenen en tekende hij op de grond; als puber schilderde hij op reclameborden om in zijn levensonderhoud te voorzien. Door geldgebrek schreef hij zich nooit in aan het Instituut voor Schone Kunsten waar hij zo van droomde. In 1999 nam zijn artistieke carrière echter een andere wending toen hij profiteerde van de begeleiding van zijn nieuwe mentor: Lukojo Nsumbu. Zijn eerste werken waren doordrongen van een academisch realisme gebaseerd op de stijl van zijn voorbeelden: Pierre Auguste Renoir en Maître Mavinga. Later ontwikkelde hij zijn eigen stijl, een mengeling van het reële en het imaginaire. In harmonie met zijn tijd reproduceerde hij scènes uit het dagelijks leven in Congo, die hij herschreef in een eenvoudige, warme vorm. In zijn werken geeft hij zichzelf vaak glimlachend weer, want "een glimlach is een wapen van verzet tegen onzekerheid en ellende".
Enyejo Bakaka
Enyeka Flory Bakaka, alias Enyejo Bakaka, geboren in Kinshasa, is een kunstenaar die zijn passie voor schilderen ontwikkelde door schooltekeningen te maken. Omdat hij uit een bescheiden gezin komt, was het voor zijn familie onmogelijk om hem in te schrijven bij het Instituut voor Schone Kunsten van Kinshasa. Maar de jonge Flory, die vlakbij de site woont, grijpt elke gelegenheid aan om erheen te gaan en de werken, de kunstenaars en hun manier van werken te bekijken. Gefascineerd door alles wat hij ziet, en ondanks de felle tegenwerking van zijn moeder, werkt hij hard aan zijn passie. Na een paar jaar zelf les te hebben gegeven, vervolgt hij zijn opleiding bij grote meesters zoals Claudy Khan en Chéri Chérin en werkt hij samen met andere kunstenaars zoals J-P Mika. Al deze ontmoetingen hebben hem tot een volleerd kunstenaar gemaakt, die hyperrealistische werken aanbiedt waarvan de details chirurgisch precies zijn. In werkelijkheid leert en informeert elk van zijn doeken; maar in werkelijkheid synthetiseren ze een sombere werkelijkheid, maar verfraaid door effecten op de achtergrond van het doek die de kunstenaar "zijn zweet" noemt.
Christian Shula
Christian SHULA MBO werd geboren in Kinshasa op 25 maart 1990.
Hij begon zijn artistieke carrière in het atelier van Maitre SHULA, die ook zijn vader was. Ondanks de invloed van zijn vader slaagde hij erin zijn eigen stijl te creëren door abstracte kunst te ontwikkelen, waarbij hij silhouetten van figuren afbeeldt tegen een gekleurde achtergrond die doet denken aan Afrikaanse lendendoeken.
Deze werken illustreren voornamelijk het dagelijks leven in Kinshasa, maar ook de evolutie van de wereld. In een gemoedstoestand die doet denken aan de Afro-Amerikaanse sociale beweging 'The Harlem Renaissance', schildert hij met inspiratie uit de gewoonten en gebruiken van zijn culturele erfgoed. Met zijn creativiteit wil hij de Afrikaanse schoonheid in al haar vormen benadrukken.
Moke Nana
Moke Nana werd in 1989 geboren in Kinshasa in de Democratische Republiek Congo, waar hij nu woont. Hij komt uit de familie van wijlen Moke, een van de grote figuren van de populaire schilderkunst in Kinshasa.
Zijn voorliefde voor schilderen begon vlak na zijn studie, toen hij muurschilderingen en reclameposters begon te schilderen.
Van het een kwam het ander en hij ging werken in het atelier van kunstenaar Claude Bosana, waar hij begon met het schilderen van portretten. Daarna ging hij naar het atelier van zijn oudere broer, Moke Fils, om uiteindelijk te stoppen bij dat van Maitre Shula. Deze leertijd, onder leiding van al deze verschillende mentoren, stelde hem in staat om verschillende technieken te leren en zijn werk te perfectioneren.
In zijn werken, die scènes uit het dagelijkse leven in Kinshasa uitbeelden, verwerkt hij vaak vissen als symbool voor de overvloed waarnaar de bevolking streeft.
Fabrice Matondo
Fabrice Matondo werd op 07 september 1990 geboren in Kinshasa in de Democratische Republiek Congo als zoon van de schilder Matondo Vata en werd door zijn overleden vader geïntroduceerd in de kunst.
Al op jonge leeftijd begon de kunstenaar, in een poging zijn vader te imiteren, op de grond te tekenen en vervolgens op stukken papier.
Zijn vader zag het talent van zijn zoon en besloot hem later in te schrijven bij het Institut des Beaux-arts in Kinshasa/Gombe.
Badend in de speciale sfeer die het instituut bood, nam hij al het goede dat deze bijzondere wereld hem kon bieden in zich op om zijn eigen stijl te creëren.
In 2012, na het behalen van zijn diploma, sloot Fabrice Matondo zich aan bij de 'Buatu'-workshop, waar hij tussen 2012 en 2014 werd begeleid door Maître Dady Musesa.
Later, toen hij de behoefte voelde om zijn eigen weg te volgen, richtte hij zijn eigen atelier op.